کوشا تجارت گلپایگان

بازار ضایعات آلومینیوم و آهن

به نظر ناظران صنعتی، بازار آهن قراضه از وضعیت عجیب (سطح بسیار بالای قیمت، حتی در شرایطی که قیمت های فولاد به ویژه قیمت محصولات تا حدی نوسان داشته) برخوردار بوده است. مدیر عامل موسسه صنایع بازیافت قراضه (Isri) می گوید: حتی در دوران رکود نیز قیمت های قراضه چندان کاهش پیدا نکرد و تغییرات فقط ماهیانه بوده است. یک تحلیلگر آمریکایی می گوید: قیمت HMS1 در اوایل ماه اکتبر به ۴۱۰ دلار قراضه در هر تن رسید که بالاترین سطح از اواخر سال ۲۰۰۸ بوده است.
در اوج رکود در سال ۲۰۰۰ ، قیمت HMS شماره یک به طور متوسط ۲۰۵ دلار و قیمت قراضه بوشلینگ ۲۶۰ دلار در هر تن بود، اما قیمت ها بسرعت افزایش یافته و قیمت قراضه HMS نوع ۱ در سال ۲۰۱۰ به طور متوسط به ۳۵۶ دلار در هر تن و به ۴۲۵ دلار در هر تن امسال تاکنون رسیده و قیمت بوشیلینگ شماره یک به طور متوسط در اواخر سال گذشته به ۴۴۱ دلار در هر تن و امسال به ۴۹۱ دلار رسیده است. قراضه دم قیچی (Shredded) که در سال ۲۰۰۹ به ۲۳۴ دلار سقوط کرد، سال گذشته به طور متوسط به ۳۸۱ دلار در هر تن و امسال به ۴۵۳ دلار رسید. در اوایل ماه اکتبر امسال قیمت قراضه دم قیچی حدوداً ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن کاهش پیدا کرد. این قیمت بسیار بالا است و نمی توان همیشه چنین قیمتی را حفظ کرد. بازار ضایعات آلومینیوم نیز نوساناتی را تجربه کرده، اما این نوسانات در حد دیگر بازارهای ضایعات غیرآهنی مانند مس و نیکل نبوده و بعضاً دلیل آن نقش برجسته بازارهای سلف برای آلومینیوم و دیگر فلزات پایه است. به گزارش معدن و توسعه به نقل از متال بولتن، یک تحلیلگر می گوید: در حالی که قیمت ضایعات مس اخیراً ۶۰ سنت در هر پوند کاهش پیدا کرده، ضایعات آلومینیوم فقط ۵ تا ۷ پایین آمده، اما دلیل این که چرا قیمت های آلومینیوم اولیه و ثانویه چنین نوسانات شدیدی را مانند مس تجربه نکرده این است که آلومینیوم از پایینترین سطح آغاز کرده، اما اخیراً بازارهای ضایعات آهن و آلومینیوم تحت تاثیر منفی وضعیت بازار قرار گرفته و به همین دلیل مصرف کنندگان داخلی و خارجی قراضه برای خرید در این شرایط که ثبات و اطمینان در بازار وجود نداشته، محتاطانه عمل می کنند، چون اقتصاد تولیدات صنعتی وضعیت مشخصی ندارد. یک تحلیلگر می گوید: احتیاط در بازار حاکم است و علامت روشن و مشخصی در چشم انداز دیده نمی شود و از شواهد اینگونه پیداست که اقتصاد آمریکا مجدداً وارد یک دوران رکود عمیق دیگری خواهد شد، اما برخی از تحلیلگران نیز پیش بینی می کنند که بازار قراضه به رشد تدریجی خود ادامه داده و در پایان امسال و یا اوایل سال آینده قیمت های آن مجددا بالا خواهد رفت. مصرف کنندگان از آینده خودم یترسند، آنها نگران از دست دادن کار خود و بدهی ها هستند و و از میزان فعالیت های خود در بازار کم کرده اند.

خرید در حد نیاز

مساله این است که آهن قراضه گران شده، بنابراین هر کس به حد نیاز خود خریداری می کند. این داستان برای ضایعات آلومینیوم نیز صادق است. چین مدتی است که در بازار خاموش است و خریداری ندارد، به خصوص آلومینیوم ثانویه نمی خرد و در نتیجه این کشور را در تابستان به یک صادرکننده تبدیل کرده بود و فقط خریدارانی که به فلزات نیاز دارند تا سفارشات خود را تکمیل کنند فعال هستند، اما در غیر این صورت بازار کاملاً آرام است و صادرکنندگان با افت تقاضای بازار دچار مشکل شد هاند و با شروع بحران در بازار در دو ماه گذشته خریداران نیز عجله ای برای خرید نداشته اند.